Find Topic here eg.: Batuk

Showing posts with label Testimonial. Show all posts
Showing posts with label Testimonial. Show all posts

Monday, June 21, 2010

Testimoni Ekzema Baby lagi..

Saya nak share testimoni ekzema yang dialami oleh baby yang berusia 4 bulan.






Dos yang Puan Ana berikan kepada baby beliau memang sangat sedikit, hanya separuh sudu kecil KFC sahaja, 1 kali exo , sebelah pagi dan 1 kali UMI sebelah malam. Alhamdulillah, walau hanya sedikit, tetapi cukup berkesan.

Beliau hanya guna 1 pek EXO dan 1 pek UMI untuk jangkamasa 1 minggu.

Thursday, January 7, 2010

Testimony baby asthma & Broncholitis

Ini ialah testimony dari Pn Azlinda tentang masalah Asthma & Broncholitis anak beliau.





Alhamdulillah Agel membantu menyembuhkan masalah Asthma anak-anak beliau dan kini beliau pun dah jd member Agel. Masa bercakap di telefon, beliau ada beritahu since take Agel, dah takde serangan Asthma.



Monday, October 26, 2009

Transformasi Kulit Ekzema Harith dan wajah-wajah terkini

Sebenarnya dah lama nak publish wajah-wajah Harith ketika kulitnya dalam keadaan beruam tebal dan agak bersisik kepada wajah yang licin dan gebu kini. Harith dah mula diberikan Agel since usianya seawal 46hari, tarikhnya, 14 April 2009. Tarikh itulah jugak aku join Agel. Malam tu lah aku mula berikan Harith dengan UMI kerana masa tu dia agak sukar bernafas sebab banyak kahak. Maaflah if sebelum ni silap kira hari. Betul tak kiraan aku ye? Kiraan hari dari tarikh lahir Harith, on 28th Feb 09.

Kini aku trace balik gambar-gambar Harith yang ada dlm notebookku dan dari hp hubby. Atas permintaan few customer, aku pun korek la mana2 gambar yang ada.Harapnya dapat puaskan hati pembaca setia.

Jika anda perhatikan (boleh click on the pic to zoom in) dari tarikh 20/04/09 to 30/04/09 perubahan kulit yang agak mendadak sebab kebetulan Harith kena batuk dari 23rd, dan baik dalam a week. Mungkin kerana aku kerap berikan UMI & EXO, ruam-ruam & kerak di muka Harith cepat hilang. So ada hikmahnya Harith kena batuk, kira 2 in 1, memulihkan batuk & kulit sekaligus.



On the day Harith was born




on 26th March 2009




on 20th April 2009


on 23rd April 2009



on 25th April 2009





on 30th April 2009



on 1st May 2009


on 16th May 2009- hari kenduri Akikah



on 14th June 2009


on 3rd July 2009- telah dicukur rambut on harijadiku..27th June..


on 5th July 2009-ala karate kid


14th July 2009


14th Sept 2009


8 Okt 2009

itu jelah yg sempat aku upload untuk tatapan sume.Apapun, rasanya penyusuan susuibu turut membantu menyumbangkan kulit yg lebh halus dan sihat. Even dulu Paed Dr Azam pesan, kalau boleh jangan bagi susu lembu or fm to Harith since kulit dia ekzema. Semestinya susu mesti cukup, ibarat nak dapat kulit sihat, mestilah minum air yang cukup. Terutamanya air yang bersih dan selamat.

Note : Baru-baru ni aku find out, susu kambing adalah yang terbaik selepas susu ibu. Kebaikannya memang ternyata especially untuk pengidap ekzema. Lagipun minuman kegemaran Rasulullah. Cuma banyak juga artikel kononnya susu kambing tak elok berbanding susu lembu. Sebab apa? Mungkin nak jaga periuk nasi negara-negara pengeluar susu lembu, jaga ekonomi atau orang ka alif fa ra nak kita menjauhi sunnah Nabi. Definitely after 2 years bf Harith, selain susu ibu, susu kambinglah pilihanku. Rasapun not bad, lagi sedap. Perut pun tak sebu. Aku sangat teruja sebab biasa kalau bancuh susu lembu dengan air panas suam, jadi kental, tapi dengan susu kambing, larut serta-merta!


Thursday, October 15, 2009

Testimonial Supply breastmilk meningkat dengan Agel MIN

Pn Raihanah juga mencuba set untuk ibu mengandung atau menyusukan anak, iaitu MIN dan CAL.

MIN ialah Multivitamin dan CAL pula ialah kalsium untuk kesihatan tulang.

A day after try MIN, beliau sms me that MIN memang effective for breastfeeding. Berikut ialah feedback yang beliau emailkan kepada saya:





Note: Pengambilan supplement berkesan setelah anda memastikan perkara-perkara ini dilakukan:
- Kerap memerah susu, sekurang-kurangnya 3 jam sekali jika tidak bersama baby
- Kerap direct breastfeed bila bersama baby di rumah
- Mengambil makanan seimbang yang cukup (tidak diet-mengawal pengambilan makanan especially dari sumber karbohidrat & protein(ikan))
- Air bersih terawat, yang bebas klorin & logam berat spt plumbum dsb.

Note: Aku guna Zhulian Beyond Water model terbaru, yg dipertingkat dgn fungsi nano perak dan seramik alkali kalsium.Nak dpt member price, boleh emailku.

Antara menu-menu yang aku suka dan berkesan tambah breastmilk supply:
-Nasi Lemak (mcm2 ada, telur, ikan bilis, nasi yg lemak..hmm)
-Nasi Kerabu (ada budu kot)
-Nasi Goreng kampung (maybe sbb ada ikan bilis)
-Nasi Dagang

Walau aku ni bukan berasal dari pantai Timur, tapi aku suka masakan pantai Timur.Ingat lagi dulu bercuti di Kuantan, masa tu anak sulung baru 5 bulan.
Sana byk makanan bersumberkan ikan, mcm Satah, keropok lekor , seafood, ikan bakar dll. memang supply susu masyuk sangat masa bercuti. baby mmg jadi bulat sepanjang 3 hari tu. Breast pun bengkak memanjang. Lagipun dalam kereta asik berkepit je dengan baby.

Alhamdulillah setakat ini, Harith yang dah berusia 7 bulan setengah, masih fully breastfeed without solid food. Saja aku lewatkan solid sebab nak Harith mendapat khasiat Susu Ibu secukupnya. Lagipun mengikut sunnah Rasulullah. Hajat di hati nak fully bf selama 2 tahun.

Walau Harith fully brastfeed, dari segi teknikal dia dah mahir macam-macam. Masa 6 bulan lebih, dah boleh duduk sendiri tanpa sokongan. Meniarap dari 3 bulan, Merangkak masa 5 bulan. Sekarang asyik nak berdiri je. Baru-baru ni dia dengan sendiri berdiri sambil pegang Grill pintu. Nasib baik cepat sambut dia. Cepat je dah bangun, baru tinggal sekejap. Syukurlah. Aku memang memandang tinggi khasiat susuibu. Alhamdulillah dengan nikmat rezeki yang dikurniakan. Moga dipermudahkan niat yang baik.

Testimonial Baby Selsema berpanjangan

Minggu lepas, seorang customer telah contact saya untuk try Agel EXO & UMI kerana untuk mengubati anaknya yang dah 3 minggu selsema. Alhamdulillah, Isnin haritu produk sampai pada beliau dan segera diberikan kepada anak beliau.

Alhamdulillah, ini feedback yang saya terima dari Pn Raihanah dari Gombak:



Dengan musim H1N1 yang masih belum berakhir, memang tak dinafikan selsema yang dijangkiti agak kuat. Kami sekeluarga juga tak terlepas kena penangan ILI (Influenza Like Illness) ni. To me Agel memang antara yang powerful bertindak untuk bantu kami sekeluarga to fight the disease. If not, who knows how long we have to suffer and maybe getting worse. Anak-anak kecil yang paling penting kita kena jaga sebab antibodi mereka masih belum cukup kuat.If dah habis ikhtiar antibiotik sume, why not try Agel?

Tuesday, August 18, 2009

Testimoni Baby Cirit Birit

Dalam 3 weeks ago, babyku Harith kena cirit-birit. Aku rasa aku tahu puncanya. Memang salahku..huhuhu. Sebab aku terlupa nak frozen susu yg aku perah hari Jumaat tu. Biasanya susu yg diperah hari Jumaat, bertahan hingga hari Ahad je. Biasa aku tunggu till Ahad baru frozen just in case aku nak keluar, ada susu yang aku standby fresh untuk Harith. Nak kena katok kepala ni. Syukur tak mudaratkan sangat baby boy tunggalku itu.

Hari Isnin tu, lepas pulang dari kerja, maid ku bagitau Harith asik tercirit je sepanjang hari tu. Kejap-kejap tukar lampin, poo pun cair semacam, tak seperti biasa. Sib baik aku guna Cloth Diaper. Tak ler terasa sangat buang lampin kertas tu. Lepas aku susukan dia selepas maghrib, perut dia makin ok, yelah dapat susu segar yang kaya dengan antibodi. Tapi masih tercirit sikit walau tak sebanyak dan sekerap siang tadi. Kemudian lepas je aku susukan dia lepas dinner, aku terus teringat AGEL UMI. Agel UMI ada properties anti kuman, anti bakteria atau anti any harmful cell. Aku terus berikan Agel UMI kepada Harith. Aku bagi lebih sikit dari 1 sudu kecil KFC tu.

Alhamdulillah lepas tu dia tidak lagi tercirit-birit. Sehinggalah keesokan tengahari aku call maid aku, dia bagitau baru sekali je Harith poo sejak aku berikan UMI pada malam tu. Perut dia dah normal. Mesti bakteria jahat dah mati. Alhamdulillah, tak perlu pun aku bawa dia ke Klinik atau ambil antibiotik. Memang powerful betullah produk ni.Syukur Allah temukan aku dengan produk ni segera.

Haritu anak kepada kawan sepejabat Hubby kena nebulize 3x dalam sehari sebab banyak sangat kahak dan nafas berbunyi. Alhamdulillah kami bagi cuba 1 pek exo dan 1 pek UMI, dah dapat positif feedback. Kawannya bagitau, memang baguslah EXO & UMI tu, kahak hilang & nafas anaknya dah tak berbunyi.Dia pun nak join Agel demi kesihatan keluarganya.

Thursday, August 6, 2009

Testimonial Supply breastmilk meningkat dengan Agel CAL

Baru-baru ni, seorang rakan dari forumer SusuIbu.com tanyakan produk Agel yang boleh tolong beliau hadapi masalah pengeluaran susu ibu yang merudum semasa datang bulan. Jadi saya telah menyarankan beliau cuba Agel CAL. Alhamdulillah, walau ketika itu pek CAL cuma tinggal 2 pek sahaja untuk beliau cuba, ia sudah memadai untuk menunjukkan kesan yang cepat. Dengan tak disangka, kesan yang beliau alami memang menakjubkan selepas mencuba pek pertama.

Beliau terima pek pada hari Selasa (04.08.09). Saya sarankan mengambil pek CAL selepas dinner.Alhamdulillah pada Khamis (06.08.09), saya dapat panggilan dari beliau yang ingin pesan lagi 5 pek.Menurut beliau yang juga dikenali as mamaArsyad dalam forum Susuibu, keesokan hari selepas take CAL pada malam pertama, hasil perahan breastmilk telah pulih seperti biasa. Sebelum ini beliau yg hanya dapat perahan sebanyak 2 oz semasa datang bulan, tetapi kembali mendapat perahan sebanyak 4 oz, iaitu susu bertambah 2x ganda selepas mencuba Agel CAL. Hari berikutnya, selepas mencuba pek kedua, beliau dapat 5 oz pula. Syukurlah, dengan izin Allah, hasil perahan susu meningkat dengan hanya mencuba 2 pek Agel CAL.

Ini adalah testimoni dari beliau.Sila klik untuk image lebih jelas.


Wednesday, July 1, 2009

Feedback untuk Masalah kebas kaki, tangan dan sakit sendi

Ini concern Pn Rafidah. Beliau mempunyai masalah Kebas anggota badan dan sakit sendi macam sakit lutut. Jadi saya menyarankan beliau mencuba 3 pek EXO, 3 pek UMI dan 3 pek CAL.



Feedback beliau setelah mencuba trial pek :


Feedback terkini dari Pn Nurul tentang masalah kahak dan selsema anak beliau

Ini adalah feedback susulan dari feedback awal beliau dari page ini http://betterlifewithagel.blogspot.com/2009/06/feedbacks-for-baby-kerap-selsema-dan.html

Thursday, June 18, 2009

Feedbacks for baby kerap selsema dan batuk

Ini Concern Pn Nurulhuda dari Seri Kembangan semasa beliau nak cuba Agel untuk anak beliau :



Ini adalah feedback awal selepas memberikan anak beliau supplement Agel :



According to my super upline, yang dah berada in Wellness Industry for 30 years, pengguna Agel yang condition agak kronik, atau selalu amalkan ubat2 moden, atau selepas pembedahan akan mengambil masa sedikit untuk pulih. Ini kerana dalam tubuh pesakit dah terlalu biasa dengan ubat-ubatan tersebut dan produk Agel kena buat kerja lebih dalam tubuh seseorang itu untuk melakukan pemulihan.

Lagi satu, cara makan mesti betul selain dose yang sesuai dengan umur dan keadaan pesakit. Pastikan mengambil air banyak untuk proses detox. Lagi satu, tolong tunggu atleast 7-10mins baru minum air selepas mengambil produk Agel. Ini kerana teknologi Suspensi Gel, menyimpan nutrient di dalam Gel dan hanya menunggu masa untuk diserap ke dalam darah dengan cepat. Jadi berikan masa untuk nutrient tersebut diserap ke dalam sistem badan kita dahulu.

For some condition, misalnya baru-baru ini beliau deal dengan pesakit Kanser Payudara, di mana keadaan pesakit ketika itu tak boleh pakai baju, sangat kepanasan & kesakitan. Kena lumur ais pada tubuhnya. Beliau bernasib baik berjumpa dengan Upline saya ni. Beliau diberi 2 Pek UMI untuk dimakan sekaligus pada malam tersebut. Keesokan harinya beliau terima call dari anak pesakit untuk order 1 kotak kerana merasakan kesan yang lebih baik. Alhamdulillah.

Note : Yang baik datangnya dari Allah dan yang kurang adalah dari diriku sendiri yang kekurangan.

Monday, June 15, 2009

Testimoni Kanser Paru-paru Stage 4

Wanita ini mengidap kanser paru-paru tahap akhir /stage 4 (terminal lung cancer), disahkan pada awal 2008. Semasa Chinese New Year dimasukkan ke Singapore General Hospital (SGH) dan kemudian dipindahkan ke hospice in March 2008, setelah doktor mengarahkan keluarganya untuk membawa beliau pulang ke rumah(kerana menurut doktor sudah tiada harapan untuk sembuh) untuk beliau menjalani saat-saat akhir dengan gembira.

Di hospice itulah seorang jururawat yang menjaga kebajikan pesakit ini telah memberikan UMI dan EXO untuk mencuba nasib mana tahu beliau akan sembuh (dengan izin
ALLAH). Saksikan sendiri.

Dos Pertama kali :: 19 July 2008, semasa beliau di Hospis, jam 3.50 petang.

Keadaan beliau ketika itu ::
• Kemurungan akibat putus harapan untuk hidup.
• Post-chemotherapy :: kemoterapi tidak berjaya memulihkan kanser, maka di suruh balik saja
• Setiap hari akan mendapat MORPHINE untuk menghilangkan kesakitan,kesan pembedahan dan kemoterapi.
• Breathless (tidak mampu bernafas secara cekap)
• Tiada selera makan
• Tidak bercakap langsung
• Tidak boleh berjalan



Jam 4.20 petang (30 minit selepas mengambil EXO untuk pertama kali)
• Segala rasa kesakitan hilang serta merta.(ALHAMDULILLAH) sedagkan sebelum ini terpaksa diberi MORPHINE (dadah paling kuat untuk menahan sakit)
• Terus boleh duduk berterusan sehingga 2 jam,sedangkan sebelum ini tak mampu bangun dari baring atas katil.



-Selepas 10 hari -
• Dah ceria, tiada lagi murung, dah bersemangat semula (lihat wajahnya ceria, tersenyum saja selepas dapat hadiah wig dari staff hospital)

• Tiada kesakitan lagi, tiada lagi Morphine!
• Dah berselera makan.
• Cakap tak henti-henti kerana begitu gembira.
• Tapi belum boleh jalan sangat, kecuali dengan bantuan nurse.
• Staff2 hospis terkejut, menurut mereka tak pernah lagi tengok ada kes begini.



• Selepas tiga bulan, beliau discharge dari hospice kerana tak layak lagi duduk situ (sebab hospice untuk orang sakit kronik yang menunggu masa je..tapi lady ni dah sihat,siap boleh makan,sembang lagi)
• Dah boleh jalan sendiri, boleh angkat barang2 berat seperti beg baju dia dan banyak lagi.
• Doctor(oncologist) yang dulu penah kata dia takde harapan sembuh dan tunggu masa je tu, terkejut.Buat blood test, memang dah sihat,Alhamdulillah.




Gambar di atas bertarikh 13 November 2008 (kira-kira sebulan selepas keluar dari hospice, 4 bulan selepas mengambil AGEL)
• Sangat happy, sihat dan bertenaga.
• Gambar di atas ketika beliau di office AGEL, memberi testimoni secara life.
• Boleh menyanyi dan bershopping.
• Makan berselera sekali, tidur pun lena.

Pembaca sekalian, lihat sendiri bukti bagaimana AGEL (dengan izin dan ketentuan ALLAH dapat menyembuhkan pesakit kanser di atas.

Oleh itu, jangan lah anda pendamkan saja kisah ini. Sebarkan seluas-luasnya, bantu kepada pesakit2 kanser yang memerlukan.Semoga dengan ini tiada lagi pesakit kanser yang perlu menderita akibat penyakit yang semakin hari semakin ramai menderita kerana nya.

Yang baik itu datangnya dari ALLAH, yang lemah itu kerana diri saya sendiri yang alpa.

Saturday, June 13, 2009

Testimoni Baby Batuk Berpanjangan

Note: Click on the image to zoom in.



Testimonial dari mama_najla atau Ina dari Kuala Terengganu. Actually testimoni ini adalah lanjutan dari testimoni dari feedback di page ini


Dibawah adalah kronologi & Feedback dari Puan Rozana dari Sg Buloh.

Saya terima email beliau pada 27hb Mei 09 yang menyatakan hasrat beliau untuk cuba produk Agel untuk masalah baby beliau yang dah seminggu batuk. Ketika itu baby beliau hampir berusia 8 bulan.



Beliau informed telah terima produk pada 29/5/09 (Jumaat) dan mula beri kepada baby pada malamnya. Beliau juga sempat beritahu saya baby beliau pernah dimasukkan wad seminggu kerana pneumonia, jadi beliau sangat fobia bila baby beliau mula batuk-batuk semula.

Dibawah adalah emel beliau yang memberi feedback selepas baby beliau kembali sihat. Syukur Alhamdulillah. Sempat juga mereka sekeluarga outing pada hari Ahad (31/5/09) dan bergambar dengan Siti Nurhaliza.

Monday, June 8, 2009

Testimoni Langsing dengan FIT

Rasanya dah quite sometimes aku tak update blog Agel aku ni. Maklumlah, baru sebulan naik kerja semula lepas berpantang, banyak meeting yang kena aku hadiri. Selain tu, semua system dalam jagaan aku dalam proses enhancement. So adalah few sesi user requirement yang perlu aku hadiri kebelakangan ni.

Jumaat lepas, Mak Ngah aku call. Beliau nak order lagi FIT. Menurutnya berat badan dah turun dan ramai yang menegur perubahan beliau. Sebenarnya Mak Ngah la customer pertama aku yang cuba FIT ni. Sebelum ni Mak Ngah dah cuba few produk tapi tak berapa berhasil, sampai yang cecah kos RM500 sebulan pun ada. Tapi FIT harga tak sampai separuh untuk member. Cara makan pun mudah, cuma makan sepeket FIT, 30mins atau 45mins sebelum lunch atau sebelum dinner. kalau nak cepat lagi kurus, boleh la ambik sebelum kedua2 meal tu.Tapi Mak Ngah cuma ambik 1 pek je sehari. Yang best, masih boleh makan seperti biasa. Tak perlu replace meal kita macam produk-produk lain. Aku pun kalau nak kurus sekalipun, jemu kalau asik makan cereal atau minum susu je setiap kali waktu makan.Tapi aku lom ambik lagi FIT sebab masih menyusukan anak yang baru 3 bulan.Tapi sejak makan produk Agel, aku turun 4 kg dalam sebulan sambil menyusu badan.

Nak hampir sebulan la Mak Ngah cuba FIT ni. Tapi dah pesan siap-siap sebab taknak terputus makan. Mak Ngah cakap lepas FIT ni, berat dah ok, beliau nak try CAL pulak sebab Mak Ngah ada masalah sakit tulang belakang.Oleh kerana Mak Ngah nak regular beli produk Agel, jadi aku rekemen Mak Ngah terus jadi ahli. Lagipun lebih jimat dan boleh sponsor orang yang berminat, especially yang dok tegur Mak Ngah dah kurus tu, hehe. So lepas dah diskus dengan Pak Ngah ku, menteri kewangan Mak Ngah, akhirnya luluslah permohonan budget nak jadi member, hehe.

ohya,tambah Mak Ngah lagi, dengan adanya FIT yang mudah dibawa kemana2, haritu beliau attend konvo anak beliau, dek kerana rush dengan banyak hal, mak ngah terlewat makan tengahari, tapi mujur mak ngah bawak FIT. Mak Ngah bagitau FIT tu dapat alas perut beliau dan elakkan perut masuk angin, sakit kepala atau gastrik. Bila dah makan FIT, beliau tak lah rasa lapar sangat.Kini setelah hampir sebulan makan FIT, berat Mak Ngah dah turun ke 70.5kg dari 72kg, ukuran pinggang turun dari 38inchi ke 35inchi.Wow! memberansangkan bila tengok ukuran pinggang yang makin slim.

Cubalah FIT sekarang!

1 kotak FIT, untuk program 30 hari, tanpa diet, tak perlu tahan makan dengan harga RM280

Tuesday, May 26, 2009

Feedbacks after try AGEL

Ni i nak syer feedback from my friend, mama_najla dari Susuibu now dah join AGEL Team member. If ada yg interested nak try dari Terengganu, can contact her as well. Can email me to get her contact info.

Her youngest baby ada G6PD deficiency, ni first feedback lepas her baby try Agel UMI & EXO in 3 days,





Then, feedback on 15/5 dari mama_najla, 8 days after bg Agel UMI to her baby,ni msg i copy from my hp with her consent.

" my baby pun dah tak meragam skrg..kalo dulu asyik nangis n kembung teruk..skrg siap boleh duk 1 hour tgk tv..aman rasanya..kalo dulu seme gaya tak kena, menangis je..mgkn perut dah lega, asyik kentut je."

Ni testimonial yg i pernah cerita pasal kembung perut. Perut anak-anak makin selesa. This is indeed true. I dulu selalu tido lewat sebab baby senang kembung bila malam. Now i makan mcm-mcm pun baby tak fussy. Alhamdulillah.

Sunday, May 10, 2009

UMI terbukti penawar kahak anak-anakku

Hari Sabtu lepas, aku hadir 2 jemputan kahwin. Kedua-dua jemputan ni penting sebab 1 daripadanya dari kawan baik Bapak mentua dan lagi satu dari makcik Suamiku. So kami semua pun pergi dengan membawa 2 anak dara ku yang masih kecil tu. Yang bujang kenit tinggal dengan bibik sebab cuaca tak mengizinkan dan masih terlalu kecil. Memandangkan kedua-dua kenduri menghidangkan air batu, dan memandangkan cuaca yang panas, maka sukarlah aku nak elakkan anak-anakku tu dari minum air yang belum tentu tapisannya dan belum tentu masaknya tu. Diorang bukan makan sangat pun sebab masih kenyang dengan sarapan pagi. Minum air je bergelas-gelas.

Malam tu, takde pun tanda-tanda mereka selsema lagi. Oleh kerana masing-masing penat, mereka berdua tertidur awal. Tak sempat aku nak berikan mereka UMI untuk menghalang mereka dari dijangkiti batuk atau selsema.

Esoknya, awal pagi dah kena bersiap awal sebab aku nak join gathering forum SusuIbu di Putrajaya. Maid aku bgtau masa mandi, Afreen termuntah. Mungkin dia tak sedap perut. Afreen pun kerap berak haritu. Sekali di Putrajaya, kemudian dalam kereta, on the way balik dari Putrajaya dan 1 kali lagi pukul 3 ptg. Biasanya sehari, sekali je dia berak. Aku rasa ni mesti silap makan atau minum air tercemar. Aku pun sakit-sakit memulas perut. Kerap jugaklah aku ke tandas sejak balik kenduri semalam. Suami ku pun sama rupanya. Rasanya sebab air minuman. Sebabnya kami makan menu yang berbeza. Afreen, lepas berak yg ketiga kali, aku terus je bagi UMI hampir separuh peket. Syukurlah lepas dia takde terberak-berak lagi.

Malamnya pulak, aku dapati Aina, tidur berdengkur dan bunyi kahak. Malam ni pun sama aku terlepas bagi anak-anakku UMI sebelum tidur sebab dia tertidur awal. Mungkin kepenatan dek datang gathering SusuIbu siang tu. Tengah malam, dia mintak susu kat papanya. Aku masa tu sibuk breastfeed Harith. 2 jam kemudian dia mintak susu lagi, tapi hubbyku marah sebab dia baru je lagi minum susu dan berkahak. Sebenarnya susu lembu baik dielakkan dalam keadaan kita berkahak sebab susu lembu byk mukus. So akan sebabkan byk lagi kahak. So hubby ku suruh mintak kat aku sebab dia dah malas nak bangun lagi. Aku pun terus capai UMI, dan bangunkan Aina. Aku bagi dia 3 sudu kecik plastik warna-warni yang aku beli kat Ikea tu. Harapan aku biar kahaknya mencair dan tiada lagi dengkuran kuat. Kemudian aku terus pergi buat susu. Sementara dia menantikan susu, so sempatlah bagi UMI tu terserap kat badan. Aku buatkan sikit je susu sebab nak alas perut dia. Masa tu jam dah pukul 3.30pg. Then aku pun terus tukar lampir Harith. Sambil tu aku dok perhati corak pernafasan Aina. Alhamdulillah dalam 30mins bunyi kahak semakin hilang dan dengkuran dah tak kedengaran lagi. Masa tu memang aku sangat syukur aku standby UMI di rumah. Siang tadi baru je upline aku bagitau stok UMI kat Asia Pacific habis. Next week baru ada. Syukurnya aku ambik stok UMI lebih haritu. Pagi tadi sebelum pergi keja, aku sempat bg kat babyku Harith dan Aina. Pagi tadi pun bila aku suruh dia hembus hingus, dia kata takde, dah jadi kerak. Harapnya mereka sentiasa sihat.Bila mereka sihat, tentunya aku lebih tenang bertugas di pejabat.

Yang menariknya, Afreen tak pulak berkahak. Dia memang tidur dengan nyenyaknya and so silent. Padahal dialah Ratu minum air. Dia memang kuat minum air dan banyak minum air batu haritu. Mungkin sebab aku dah bagi dia UMI lebih siang tadi. Lagi satu aku perasan Afreen lagi kuat antibodi berbanding Aina. Rasanya sebab Afreen dapatku susukan lebih lama. Aku dapat susukan Afreen hampir setahun setengah, while Aina hanya 8 bulan je. Both terpaksa stop kerana aku dah mengandung lagi. Hopefully aku dapat susukan Harith atleast selama 2 tahun. Lagipun Susu tepung dah mahal. Lagipun bukan itu soalnya, SusuIbu lebih baik dan hanya yang terbaik untuk anak-anakku.Bukan aku tak mampu beli susu formula. Tapi buat apa beli barang yang mahal tapi mendatangkan masalah. Aku lebih rela beli pump susu yang berharga ribuan ringgit tapi boleh membantuku memerah susu Ibu untuk anak-anakku.

Friday, May 1, 2009

Harith dah tak batuk lagi

Harith mula batuk on 23rd Apr lepas. So maknanya harini, genaplah 1 week utk Harith sembuh tanpa makan ubat batuk. Syukur,alhamdulillah. Dia kena batuk se awal usia 55 hari. Bagi aku Harith baby yang kuat semangatnya untuk melawan penyakit. Harith batuk agak teruk gak. Bibik,Atuk,nenek & mak longnya jadi saksi teruk batuknya. Syukur la aku cepat menemui Agel. Aku juga bangga aku telah memilih untuk memberinya susu ibu!

Aku tak bersin lagi

Hari ni datang pulak rajin aku nak kemas meja solek. Even ada bibik,ada masa aku lebih suka kemas botol-botol minyak wangi aku tu sendiri. Dah 2 wks tak lap botol-botol tu,banyak gak abuk dah bersarang. Biasanya tiap kali kemas barang-barang kat bilik aku mesti bersin sepanjang mengemas tu. Tapi kali ni aku rasa syok je sebab aku tak bersin pun walau sekali. Isy, ini lah yang aku dok tunggu selama ni. Selama ni aku alah sangat dengan habuk.Biasanya lepas kemas-kemas aku terus diserang selsema. Mungkin ini penangan UMI kot. Wow..! Memang hebat la produk ni dan serasi betul dengan aku. Happy betul rasanya. Ini indicator yang resdung aku almost baik.Bestnya! Alhamdulillah...

Wednesday, April 29, 2009

Gout & Sakit Lutut


Mak mertua aku menderita sakit lutut dan ada GOUT sikit. So aku suggest dia makan UMI & EXO. Aku bagi dia cuba 3 hari dulu. Lepas cuba 2 hari terus dia order. Umur MIL aku tu dah 60an. Dia kata lepas makan tu badan rasa sedap & ringan. Semalam lepas 10 hari makan, dia bangun pagi macam tak caya lutut dia dah tak sakit, tapi sakit tu dah turun ke kaki. Kaki MIL aku tu bengkak sikit. Actually lagi lama sakit tu kita tanggung, kena la bagi masa kat badan kita nak pulih. Kata orang adalah healing crisis here and there. Tapi atleast nampak something, tak de lah nothing. Kekadang ada supplement tu kita dok makan-makan, tak rasa2 pun any effect. Bape botol nak beli baru dapat kesannya. Harga nak kata tak mahal, mahal gak tu, tapi kalau kena makan berbotol2, sikit2 lama-lama jadi bukit gak wang yang kita spend. sementara badan la menanggung sakit. Dah bosan, terus stop, sudahnya duit habis, baik pun tidak.Itulah yang aku rasa selama ni. dah le tak sedap.AGEL ni, harga memang boleh tahan. Tapi aku suka kesan kebaikannya untuk aku anak beranak. Satu pek UMI tu, aku leh makan syer sama-sama dgn 3 orang anak2 aku tu. Atleast aku tau aku give them something that make them healthy. They enjoy it very well. So tiap malam, ada la satu session yang aku call Waktu makan Ubat Sedap. Dengan anak-anak, aku kena call it ubat sebab kalau tak diorang ingat ni jus suka-suka nak minum banyak-banyak.

Semalam MIL beria bagi review kat kakak Ipar aku, so rasanya dia thankful kaki dia makin baik.
Semalam Kak Ipar singgah rumah, baru balik dari Bandung. Aku bagi la dia makan CAL so that esok badan tak sakit-sakit and tak penat lepas puas bershopping sakan kat sana. Orang yang sakit lutut tau la appreciate bila semakin sembuh.Seksa bila sakit ni. Only who suffers will appreciate their health.Sebelum ni dah beribu MIL berhabis nak sembuhkan lutut. Ada Cina jual ubat dtg rumah jual maajun harga 700 pun beli, gelang magnet beli, tilam magnet beli, bekas air nano harga 300 beli, minum dah dekat 2 bulan tak rasa2 pun perubahan, injet bendalir kat lutut pun buat. Tapi kalau dah sakit, memang kita akan terus ikhtiar selagi nyawa ada. Dengan izin Allah kita boleh sembuh. Aku harap MIL aku betul2 dapat sembuh dari penyakit lututnya..insya Allah.

UMI penawar Kembung Perut

UMI, UMI...teringat lagu Datuk Shake..

Kali ni aku nak share since aku makan UMI, dan begitu juga baby aku yang baru berusia 2 bulan, dah takde masalah KEMBUNG PERUT lagi. Berdebus-debus kentutnya bak kata mak mentuaku. Begitu jugak anak2 ku, selalunya malam-malam mintak sapu minyak angin sebelum tido. Now dah seminggu diorang dah takde bising2 sakit perut. Especially yang sulung tu. Dia memang senang kembung & silap-silap boleh muntah.

Kalau nak tau dek kerana aku memang tekad fully breastfeed baby ku, so kena la aku jaga makan. Especially yang sebabkan baby kembung. Sebabnya, kalau baby dah kembung, alamatnya susahlah nak tido malam.But since makan UMI, takde lah strict sgt la pantang makan aku. Especially sayur2 sejuk macam tauge, kobis & kangkung.

Aku ni tak makan jamu, dek kerana breastfeed la jugak. Tapi since aku take UMI ni, aku dah takde rasa sejuk2 badan. Teringat review ada sorang member SusuIbu yg bagitau the same that dia rasa badan hangat. tapi bukan panas yang buat baby terberak2. Kaler poo baby aku tak berubah warna pun even aku bagi dia UMI. So boleh la aku katakan kalau ibu-ibu yang menyusukan anak tapi tak boleh ambik jamu, boleh la try UMI. Dia melancarkan aliran susu, tak kurangkan susu, badan rasa sedap, tak bisa-bisa orang kata. Kesimpulan, best suppliment for mom yang breastfeed.Ohya, saja nak ingatkan kalau betul nak fully breastfeed baby, jangan ambik supplement yang ada kacip fatimah sebab boleh mengurangkan supply susu.

Oh ya,baru-baru ni mak mertua aku beritahu, sejak beliau amalkan makan EXO dan UMI,beliau dah tak perlu lumur minyak kapak kat badan sebelum tido.kalau tak, hari-hari mesti sapu. Selain tu, beliau bagitau beliau dah boleh makan pulut dan ubi semua, dah takde masalah angin dan kembung lagi.Badan pun tak rasa berat.

Oklah, Enjoy breastfeeding your Baby & enjoy your motherhood journey..!