Find Topic here eg.: Batuk

Saturday, July 7, 2012

Testimonial on my girl snoring problem

Salam bertemu kembali. Dah lama sangat saya tak update blog Agel saya ni. This time saya ada testimonial yang sangat mahal tapi berbaloi bagi parents yang mungkin mengalami masalah yang sama.

Last month, anak kedua saya yang paling comel tu mempunyai masalah dengkur yg agak luar biasa sehingga ia mengganggu tidur kitorang. Kami pada awalnya menganggap ini perkara kecil atau disebabkan beliau kini semakin chubby semakin dia meninggkat usia. Apabila kami ke klinik, doktor mendapati ini tidak boleh dipandang ringan kerana dia mengambil nafas melalui mulut hampir 70% berbanding melalui hidung ketika tidur. Kita juga dapat kenalpasti melalui bunyi suara seperti hidung tersumbat walau tidak selsema. Risiko paling besar ialah boleh menyebabkan kematian (silent killer due to unable to breath). Kitorg finally dpt refer her case to pakar ENT, dr Hafiz di Hospital Sime Darby, Subang Jaya . Doktor buat scan melalui fiber endoscope. Di situ kita tahu yang dia ada tonsil yang membengkak hingga hampir menutup ruang pernafasannya. Doktor periksa juga lubang hidung anak dan laluan di tu juga agak sempit.

Doktor bagitau antara solution ialah melalui pembedahan buang tonsil tersebut. Biasanya penyakit ini akan hilang sendiri bila pesakit dewasa kelak. Bagaimanapun risikonya juga tinggi. Kami tak risau sangat tentang kos kerana company boleh cover. Tapi saya dari dulu lagi memang tak suka pilihan di mana terpaksa melibatkan pengubahbaikan tubuh badan secara fizikal. Doktor bagaimanapun berikan dulu medication, antibiotik & nasal spay. Antibiotik diberikan selama 10 hari (total 50ml). 

Mengenangkan saya pernah terima testimony about the same case from my customer, saya telah mendapatkan Agel Umi di HQ untuk diberikan selama tempoh tersebut. Tapi kesan umi memang cepat, saya mula berikan Agel UMI lepas hari ke 5 my kids on antibiotic. Alhamdulillah lepas bagi pada malam pertama pun sudah ketara kitorang dapat dengar bunyi dengkuran turun mendadak. Dalam 3 hari memang dah senyap sunyi dah bilik tidur tu. Dia pun tidur lena. Kitorang sangat lega kerana dulu dia ambik nafas sampai macam tercungap. Memang patent gegaran diperut tu kitorang periksa. Dari situ betapa she has difficulties to breath or not. Luckily kitorang still practise co-sleeping walaupun rumah ni have more rooms for them. Syukurlah kami dapat detect it earlier.

Last Thursday kami pergi 1st follow up appointment after the antibiotic course completed. Alhamdulillah bila scan memang ketara sekali tonsil dia kecil and dah normal. Doktor macam agak teruja dengan result. Tapi kami tak share pun yang kitorang ada bagi Agel to her as well. Doktor periksa juga salur nafas melalui lubang hidung, memang saluran improve sangat luar biasa. So that is our last appointment and there's no more medication prescribed to her as well. We will come back in case ada masalah lagi. Tapi doktor pesan awasi kesihatan Afreen terutama bila dia demam atau selsema. Itu sudah pasti doktor. Insya Allah. Lagipun Agel kan ada! I love Agel. Sapa nak order, saya memang ada ready stock.

Sekian, terima kasih kerana sudi membaca.

Find me at FB : Azlina Alin

No comments:

Post a Comment