Find Topic here eg.: Batuk

Monday, October 26, 2009

Transformasi Kulit Ekzema Harith dan wajah-wajah terkini

Sebenarnya dah lama nak publish wajah-wajah Harith ketika kulitnya dalam keadaan beruam tebal dan agak bersisik kepada wajah yang licin dan gebu kini. Harith dah mula diberikan Agel since usianya seawal 46hari, tarikhnya, 14 April 2009. Tarikh itulah jugak aku join Agel. Malam tu lah aku mula berikan Harith dengan UMI kerana masa tu dia agak sukar bernafas sebab banyak kahak. Maaflah if sebelum ni silap kira hari. Betul tak kiraan aku ye? Kiraan hari dari tarikh lahir Harith, on 28th Feb 09.

Kini aku trace balik gambar-gambar Harith yang ada dlm notebookku dan dari hp hubby. Atas permintaan few customer, aku pun korek la mana2 gambar yang ada.Harapnya dapat puaskan hati pembaca setia.

Jika anda perhatikan (boleh click on the pic to zoom in) dari tarikh 20/04/09 to 30/04/09 perubahan kulit yang agak mendadak sebab kebetulan Harith kena batuk dari 23rd, dan baik dalam a week. Mungkin kerana aku kerap berikan UMI & EXO, ruam-ruam & kerak di muka Harith cepat hilang. So ada hikmahnya Harith kena batuk, kira 2 in 1, memulihkan batuk & kulit sekaligus.



On the day Harith was born




on 26th March 2009




on 20th April 2009


on 23rd April 2009



on 25th April 2009





on 30th April 2009



on 1st May 2009


on 16th May 2009- hari kenduri Akikah



on 14th June 2009


on 3rd July 2009- telah dicukur rambut on harijadiku..27th June..


on 5th July 2009-ala karate kid


14th July 2009


14th Sept 2009


8 Okt 2009

itu jelah yg sempat aku upload untuk tatapan sume.Apapun, rasanya penyusuan susuibu turut membantu menyumbangkan kulit yg lebh halus dan sihat. Even dulu Paed Dr Azam pesan, kalau boleh jangan bagi susu lembu or fm to Harith since kulit dia ekzema. Semestinya susu mesti cukup, ibarat nak dapat kulit sihat, mestilah minum air yang cukup. Terutamanya air yang bersih dan selamat.

Note : Baru-baru ni aku find out, susu kambing adalah yang terbaik selepas susu ibu. Kebaikannya memang ternyata especially untuk pengidap ekzema. Lagipun minuman kegemaran Rasulullah. Cuma banyak juga artikel kononnya susu kambing tak elok berbanding susu lembu. Sebab apa? Mungkin nak jaga periuk nasi negara-negara pengeluar susu lembu, jaga ekonomi atau orang ka alif fa ra nak kita menjauhi sunnah Nabi. Definitely after 2 years bf Harith, selain susu ibu, susu kambinglah pilihanku. Rasapun not bad, lagi sedap. Perut pun tak sebu. Aku sangat teruja sebab biasa kalau bancuh susu lembu dengan air panas suam, jadi kental, tapi dengan susu kambing, larut serta-merta!


2 comments:

  1. chomeLLnya harits.....geram.....
    sis TOMPAng tanya, KAZEN saya br kn dapat penyakit exzema nie...dOKtor bg tahu, penyakit ni kalO tak di jaga betOl-betol bolew bawaK maut....
    sis, umur kazen saya nie br 7tahun..kerap bersin, kulit di leher dia kering sangat...so, elOK makan ageL yg mana yer.....tenKIu sis diatas kerjasama dr anDa...

    ReplyDelete
  2. Salam,
    kalau ekzema, try Agel UMI dan Agel EXO. Selain tu, pastikan personal care yg dia guna mcm sabun mandi n lotion yg digunakan sesuai utk kulit sensitif.Harith cepat baik sebab dia fully bf. elakkan produk dr susu lembu.

    ada produk yg bagus as lotion kulit ekzema. Nama dia Renew frm Melaleuca. boleh refer blog akak yg ni http://mom3kids.wordpress.com

    ReplyDelete